diumenge, 29 de desembre del 2013

La comunicació audiovisual

Ja només ens resta parlar de la darrera part de la matèria, hem esmentat i indagat en la comunicació oral, l'escrita i, per últim, farem referència a la comunicació digital o, més concretament, l'audiovisual.
Segons l'Institut d'Estudis Catalans, el concepte audiovisual és relatiu a la visió i l'audició alhora.

A la classe, vam centrar la teoria d'aquesta part de la matèria en la visualització d'un vídeo. Accedeix al vídeo fent un clic aquí. En aquest vídeo, el doctor Orozco realitza una aproximació crítica i pragmàtica a les claus educatives dels mitjans audiovisuals. Podríem resumir el contingut del vídeo en els següents punts:

  • No pel fet de ser audiència tenim les competències audiovisuals necessàries per saber interpretar alguns elements.
  • La càmera selecciona aquella part de la realitat que vol reflectir, de manera que veiem només el seu punt de vista. Com a espectadors, cal ser crítics, per saber que allò que veiem és la realitat subjectiva de l'autor i allò que ens vol fer arribar. 
  • Els agents que condicionen la interacció entre l'infant i les pantalles són: la família i l'escola. Aquests han d'actuar com a mediadors i cal que eduquin als infants amb la capacitat crítica necessària per saber distingir la realitat del que rebem d'irreal. 
  • Els mestres hem d'estar al dia de què reben els nens mitjançant les pantalles, donant l'esquena a aquesta realitat, només deixaríem que les tecnologies eduquin als infants per nosaltres.
  • Cal distingir allò que empobreix un poble d'allò que el culturitza, que el fa més ric culturalment i intel·lectualment.
  • Els mitjans comunicatius haurien d'assumir la seva part de responsabilitat educativa. No només informen i entretenen, sinó que de manera indirecta també tenen una responsabilitat educativa que haurien d'assumir.
  • Que disposem de noves eines en l'àmbit tecnològic no implica que ja hàgim innovat. No hi ha perspectiva pedagògica per fer ús d'aquestes eines adequadament, hem de desenvolupar una pedagogia en la qual tots puguem treure'n el màxim profit.
  • Cal saber si estem alfabetitzats en comunicació audiovisual. És necessari dissenyar pedagogies adequades per saber-ho.
A partir d'aquest vídeo podem tornar a veure alguns dels elements captats a l'entrevista del Dr. Orozco, parla de la influència de les pantalles a la societat i la manipulació com el màxim objectiu d'aquestes.





Per altra banda, també ens vam centrar en un altre punt de la comunicació audiovisual, la publicitat. I ho vam treballar a partir d'uns anuncis. A través de l'anunci que apareix a continuació, podem comprovar que hi ha elements que influeixen en l'acte comunicatiu com poden ser la velocitat, el color, la llum, el so... Hi ha elements de la comunicació no-verbal que no podem percebre a simple vista, però que influeixen en nosaltres.




Crec que, com a futurs mestres, cal que estiguem conscienciats de la manipulació i el control a què estem sotmesos dia a dia i educar conseqüentment. Cal que els nostres infants, adquireixin el sentit crític i la capacitat de valoració necessària per tal que creixin com a persones preparades per viure a la societat actual. Però també cal que adquireixin la sensibilitat i la consciència per tal de captar allò irreal que ens arriba a través de les pantalles. És a dir, hem d'ensenyar als infants a mantenir una certa postura davant la informació que ens arriba.


1 comentari:

  1. M'ha agradat molt l'entrada perquè l'explicació està mol clara i els vídeos ajuden aprofundir amb el tema.

    ResponElimina